Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Monday, August 31, 2009

religious skepticism: ini lagi aku takut...


dah lama aku baca hal Religious Skepticism ini di blog saiful islam. baru hari ini aku nak berkata-kata sesuatu skit..
religious skepticism... kalau kita silap menghalakan pemikiran kita, mungkin kita akan terjebak atau mungkin tanpa sedari, kita juga sudah berfikiran seperti itu.
memang aku sangat setuju akan saiful islam. apa yang kita fikirkan, apa yang kita anggapkan, bagaimana kita bertindak, sehingga boleh menjadi religious skepticism adalah hasil daripada pengalaman kita dalam agama ini sendiri... dengan masyarakat yang beragama ini sendiri...
aku berdoa supaya fikiran aku tidak dicemari dan dipesongkan walau dimana aku berada... walau apa jua ilmu yang aku pelajari... walau apa jua keadaan dan peristiwa yang aku alami..
dan supaya jiwa dan fikiran aku sentiasa berada pada jalan yang lurus... pada jalan yang diredhaiNYA...amin....
aku tidak sanggup melihat agama aku musnah dan runtuh... seperti agama lain..
aku amat takut...
takut nanti aku mati bukan dalam jalan yang lurus tanpa aku sendiri sedari...

4 comments:

-NS- said...

amin...

Nadiah Sidek said...

mdh2an mati kita dlm keimanan hanya pd Allah...ameen..

Hazwan Hussin said...

jaga kalimah "lailahaillah muhammadar rasullullah"..yallah3, taliban2..haha

husna said...

kami: amin... thanx ya

kak nadiah: yeap.. amin untuk semua...

hazwan: yeap yeap... tapi budaya ni boleh menular tanpa kita sendiri sedari...