Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Thursday, May 06, 2010

keGILAan terhadap memoir

dengan tamatnya baca teacher man,
maka aku dah takde buku nak baca.
buku pelajaran tak mau la masuk dalam senarai.
buku pelajaran terpaksa baca sekarang ni. tak de pilihan.

ehem.
sebenaqnya..
kat bilik tu ada banyak lagi buku yang belum habes baca dan ada jugak yang tak sentuh langsung.
tapi tetap mau cari buku baru lagi.
aha

hari ni,
aku ada tengok2 buku2 memoir kat wiki.
ini dia senarai buku memoir yang aku rasa nak beli dan baca.

1. the life and times of the thunderbolt kid oleh bill bryson.

2. hyprocrite in a pouffy white: tales of growing up groovy and clueless oleh susan gilman.

3. the book of martyrdom and artifice: first journals and poems 1937-1952 oleh allen giensberg.

4. uncle tungsten: memories of a chemical boyhood oleh oliver sacks.
rasa nak beli sebab ada cerita dia pasai jadi amateur chemist.

5. eat, pray, love oleh elizabeth gilbert.
dah lama rasa nak beli, tapi selalu teragak-agak.

6. look me in the eye: my life with asperger's oleh john elder robison.
cerita pasai dia yang mengidap asperger syndrome. kalau aku beli buku ni, dah masuk yang ke-3 buku pasai autism aku beli. 2 buku yang dah beli tu, maseh belum mampu baca lebih dari 20 muka surat, sebab susah nak paham ooo pemikiran orang autism nih.

7. yes man oleh danny wallace.
filem yes man dibuat lebih kurang sama dengan buku ni. aku tengok, ada banyak jugak buku danny wallace ni yang cam best.

8. rocket boys: a memoir oleh homer hickam, jr.
rocket boys juga dikenali sebagai oktober sky. ada filem berdasarkan buku ni. aku mula2 dengaq pasai oktober sky bila The-Big-Bos bagitau itu adalah salah satu filem kegemaran dia. aku tak jumpa lagi filem ni. nak tengok.

9. the egg and i oleh betty macDonald.

10. running with scissors oleh augusten burroughs.
augusten burroughs dan john elder robison dalam no 6 tu adik beradik.

11. girl, interrupted oleh susan kaysen.

12. prozac nation oleh elizabeth wurtzel.

13. darkness visible oleh william styron.


buku2 empat kebawah adalah buku pasai depression dan addiction.
aku mula ada pandangan yang dalam dunia makin banyak benda gila muncul.
orang gila. keadaan gila. keluarga gila. doktor gila.
tengok berita lagi la rasa dunia ini makin gila. makin banyak orang gila.
terutama bab bunuh orang suka hati. sana sini.




aku sememangnya sangat suka autibiography dan memoir.
dan semenjak habes baca semua buku memoir frank mcCourt secara berturut-turut,
aku jadi makin gila dengan buku memoir.
eh kenapa ada perkataan gila disini.





4 comments:

Nadiah Sidek said...

akk pun dah terikut dgn husna baca buku2 autobiography, memoir. skrg akk tgh baca Beautiful Boy ;)

husna said...

hahaha..
syok baca memoir sebab cerita benar dan boleh beri kita pengajaran dan buat kita berfikir.

beautiful boy, yang memoir bapak pasai anak dia yang addicted?

Nadiah Sidek said...

betul2..at least dpt jgk ilmu skit2 dpd baca novel :p

yup..memoir psl anaknya yg addicted. husna baca dh ke? akk slow skit baca. tak tau la knp takleh baca lama2 skrg..mata rs pedih je

husna said...

aha.
husna novel tetap baca.
seronok2..

belum baca lagi.. tapi sll terjumpa kat wikipedia kalau dok tgh cari memoir2 yang syok2.
mata kena tambah power kot...