Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Monday, November 08, 2010

(ingat) nak berdiet (balik)


berdasarkan daripada pengalaman aku tentang diet, tentang nak kurangkan berat badan...
ada beberapa peringkat yang aku alami.
:
peringkat 1: tiba2 risau, tiba2 rasa gemuk (walaupun memang gemuk), tiba2 rasa dah tiba masa tuk berdiet balik.
tapi pada peringkat ni, itu semua hanya rasa2 saja. rasa2 ikan. tak dak la bersemangat sangat ka apa. hari ni risau gemuk, meroyan kat sahabat2 kata diri ini sangat gemuk sampai sahabat2 naik muak, pastu esok, tak rasa apa2 plak. tu aku memang selalu buat lah.
:
peringkat 2: kerisauan makin kerap terbit. terbit dimana saja, bilamasa saja. time duduk rasa perut berlapis, time berdiri rasa pendek, time berjalan rasa peha berlaga (walaupun memang setiap masa berlaga), time makan rasa termakan banyak, time berlari2 anak nak lintas jalan rasa badan berat, time tengok cermin rasa muka kembang semacam, dan macam2 time lagi.
:
peringkat 3: kumpul semangat nak berdiet. mula buat perancangan nak berdiet. dah plan skit2 nak buat camna tuk kurangkan berat badan. nak makan apa, nak senaman kat mana.
:
peringkat 4: semangat sudah cukup untuk mulakan langkah pertama. nak mulakan diet ni bukan mudah. sungguh malas oooo.
:
peringkat 5: konsisten. hari2 senaman. hari2 ikut diet. kalau tewas disini, tak boleh la pi ke peringkat seterusnya. maka, dalam masa2 tertentu, akan terulang balik peringkat 1 dan seterusnya.
:
peringkat 6: kalau berjaya pada peringkat 5, berat badan akan turun sebanyak 3kg. turun secara pantas, ikut juga seketat mana diet yang diamalkan. lagi ketat diet tu, lagi cepat turun. kadang2 boleh turun 1 mingg 1 kg, kadang2 boleh turun 3kg dalam 1 minggu.
:
peringkat 7: mula rasa bosan berdiet. dah turun 3kg, tapi kg ke-4 lambat betul nak turun. kadang2 2 minggu bersenam dan berdiet secara konsisten pon masih tak turun2. kadang2 sebulan pon tak turun2. badan nak cuba stabilkan dengan berat badan yang berkurang sebanyak 3kg tu. masa nilah, semangat perlu ditambah lagi. kena lagi tabah, kena lagi kuat berdiet dan bersenam. tapi aku seringkali tewas disini. bilamana tengok mesin penimbang tak berubah. kalau berubah pon, dia menghala ke arah yang lebih berat. tapi aku pernah sekali berjaya ke peringkat seterusnya.
:
peringkat 8: turun kg ke-4. syok sungguh masa nih. masa ni, aku mula seronok. lupa diri. dah mula makan balik benda2 yang tak leh makan. sebab berminggu2 tak makan hat sedap2. hat berkalori tinggi. hat segara. mula rasa yakin, "ala hari ni ja aku makan ni, esok aku sambung balik diet seperti biasa". tapi hari ni makan, sok aku makan lagi, lusa aku makan lagi.
sedapkan hati dengan berkata, "esoklah aku sambung diet".
lepas tu, terus tak mau sambung dah.
dengan sifat sebeginilah, aku masih tersekat diperingkat ini sampai sekarang bila aku memilih untuk kurangkan berat badan.
:
:
peringkat2 yang seterusnya...
nanti kalau aku dah berjaya melepasi peringkat 8, aku sambung cerita lagi ok.
:
:
:
:
p/s: gambaq kat atas adalah menu sarapan pagi tadi. aini buatkan.

5 comments:

avie eicca said...

wah menyelerakan sungguh gambar atas tu! aku ni tak suka makan setengah masak tapi ntahla kadang2 kalau orang bagi nampak sedap aku makan, kalau aku buat sure tak makan haha.

Nadiah Sidek said...

akak 'masak' sungguh dah dgn diet husna..ehehe..

Mr Mizzee said...
This comment has been removed by the author.
Miss FZ said...

husena, aku pon selalu ja diet tak jadi2.sigh. [dah makin gemok aku skang nih].

husna said...

marina: dulu aku tak makan jugak benda nih. tapi sekali rasa, terus suka.
eh jap, ape benda aku pernah cuba tapi lps tu tak suka, aku dah tak ingat. mungkin tak dak. ekekekekk

kak nadiah: muhahahaha. ingatkan arix n zati ja yang dah masak, kak nadiah pon dah masak.

mizi: awat hang delete komen hang? gunung kinbalu jauh.. xboleh nak p hari2.

faranad: aku ni sedang berada dalam berat yang plg tinggi aku pernah capai. nak naik senang, nak turun punyalah payah. aish.

armouris: emmm. ok. tq