Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Thursday, February 10, 2011

ronda town (lagi): dr sun yat sen's penang base

kat jalan yang sama dengan syed al atas mansion.
120 armenian street.



rumah kedai ni, tak dak dalam peta pelancongan george town.
dan aku tak pernah tau siapa itu sun yat sen.



keluaq saja dari syed al atas mansion,
niat nak ke little india.
dalam perjalanan tu, ternampak rumah kedai yang cantik ni.
aku ajak budak2 ni masuk.
bila dah masuk, baru tau pasal sejarah rumah ni, dan siapa itu sun yat sen.
kebetulan yang menyeronokkan.


sebelum penjaga rumah ini cakap pasal sejarah rumah tu atau siapa itu sun yat sen,
kami sudah teruja dengan keadaan rumah tu.
sangat cantik.
dan sepanjang dok melewaq kat dalam rumah tu,
WOW aku masih tertumpu pada keadaan rumah, bukan pada sejarah penting rumah tu.
serius, aku sangat suka rumah tu.
aku tanya kat tukang jaga rumah tu,
boleh dak kami tinggal semalam kat situ,
dia cakap tak boleh,
sebab sebelah atas masih diguna oleh tuan punya rumah.
sayang sungguh.


ok. aku kongsi sikit sebanyak apa yang penjaga rumah yang ramah-tamah dan mesra itu bagi tau kat kami pasal rumah tu. sikit sebanyak yang mana aku ingat la.
1. rumah ni bukan milik sun yat sen. tapi sun yat sen guna rumah ni sebagai tempat rahsia untuk buat meeting. untuk mendapat sokongan terhadap gerakan revolusinya.
2. kat rumah tu ada potret sun yat sen dan amanat sun yat sen. student cina akan tunduk hormat gamabaq sun yat sen tiap2 hari, dan baca amanatnya sebagai ikrar. ada peti besi sun yat sen simpan dokumen2 penting.
3. masa zaman tu, belakang rumah itu ada pasar yang sibuk. jadi jika ada orang buat terjah ke rumah tu, sun yat sen boleh lari guna pintu belakang dan terus menghala ke pasar yang sibuk.
4. rumah itu adalah rumah baba nyonya. punya sifat feng shui yang baik, ada ruang tengah yang terbuka. ciri rumah yang aku sangat suka.
5. kat luaq nampak macam rumah yang kecik. tapi sebenaqnya sangat besaq, sebab rumah itu sangat panjang. masa zaman british, sewa rumah hanya mengikut ukuran lebar, jadi selalunya rumah kedai dulu2 sangat panjang dengan kelebaran yang sedikit.






lama jugak kami lepak kat situ.
lepak2 sambil tangkap gambaq.
kalau boleh tinggal semalam dua mesti syok,
ataupun lepak2 sambil minum teh pon ok jugak kan.
























No comments: