Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Wednesday, May 04, 2011

heartbreaker (filem) dan perancis secara amnya




petang kemarin,
aku tengok filem nih. dan lagi tu. ekekekk.
sebab asal nak tengok filem ni, nak tengok vanessa paradis belakon.
filem ni filem ringan. romantik komidi.
suka dengaq vanessa paradis ni cakap, sora haluih dan lembut.
kalau dia nyanyi pon dengaq haluih dan lembut, macam sora carla bruni menyanyi gak.

secara amnya,
aku suka dengaq orang cakap perancis.
secara amnya lagi,
aku suka perancis dan apa2 yang ada kaitan dengan perancis.
lagu2 perancis, band2 perancis, filem2 perancis, perkataan2 perancis, jenama2 perancis dan banyak lagi lah.

tabiat suka perancis dan benda berkaitan perancis ni bukan timbul sejak azali.
segalanya bermula dengan jelas bila arix stat dok suruh aku dan zati sebut ayat2 perancis, sebab arix nak prektis cakap perancis, masa mula2 dia nak jejak kaki kat perancis hujung tahun 2007 dulu.
terus aku rasa bahasa depa ni cantik. sedap dengaq, sedap untuk disebut.

lepas tu, marina plak dok perkenal penyanyi dan band2 dari perancis.
bermula dengan coeur de pirate dan phoenix.
la ni, layan cocoon lebih skit.
ha. dalam filem heartbreaker ada lagu cocoon, chupee.

dulu masa 1st degree,
aku ada belajaq manderin. konon2 nak tau skit bahasa keturunan aku yang aku tak kenai.
kalau minat aku dengan bahasa perancis ni dah ada masa tu, mesti aku dah pi pilih bahasa perancis.
tapi, la ni dengan kemudahan internet, tak pulak aku rajin nak memulun belajaq bahasa perancis.
kalau ada terjumpa perkataan perancis, mesti cari arix, "weh, ni depa sebut camna?".
ekekkekek

kalau dulu, aku rasa nak pi perancis untuk bercuti saja. nak pi paris tengok eiffel tower. eiffel tower kan macam tempat wajib kalau pi bercuti kat eropah.
tapi la ni,
perancis telah masuk dalam tempat/negara yang aku teringin nak tinggal.
( tempat/negara lain yang aku teringin nak tinggal: sabah, uk dan iceland)
kalau tak dapat tinggal lama, cukuplah takat tinggal 2 3 minggu ka, sebulan dua ka.
cukup tuk aku rasa cam aku tinggal sana, boleh ada rutin harian.
jalan mana nak lalu, bas apa nak naik, kedai mana yang suka pi, tempat mana suka lepak, permandangan apa yang akan ditengok setiap pagi.



ok. berangan memang best.





nota untuk bed:
weh. minggu lepas aku pesan tangkap gambaq banyak2.
"all things are photographable".
tak kisahlah kalau hang rasa hang tala camera tu ke arah apa, benda apa.
semua boleh.







"all things are photographable" - garry winograd.

7 comments:

eL_kZ said...

aku suke tgk tv show psl french food

avie eicca said...

bahasa perancis best!!! aku tetap nak tinggai atau kerja sat kat icelandlah ingat haha..

Liyana said...

cik Na... aku akan cuba!!!
(syok pi mana2 ngn hang sbb hang akan ambik gmbr yang cntik)..huhuhuhu

husna said...

su: ha. aku baru perasan, awat aku tak tulis dalam entry nih pasal makanan perancis sekali. aku pun suka tengok semua jenis rancangan makanan. tapi kalau nak masak makanan barat, hati aku lebih dekat dengan makanan itali. eheeee

marina: jom kita p dok kat iceland!

yana: ayat dalam kurungan tu apa maksud? adakah:
1. mau bodek aku?
2. nak buat hati aku berbuanga2?
3. atau nak sponser aku p kat hang. tolong tangkap gambaq tuk hang. ekekekek

liyana said...

Cik Na: semua di atas adalah benar belaka!! kekeke...
bkn ape, hg kan suka ambik gmbr, aku pulak suka bergmbar.. so kite dh saling melengkapi laa tu..huhuhu..

husna said...

apa dia? semua diatas benar belaka?
termasuk sponser pi sana?
cepat panggil aku p sana.


slg melengkapi?
emmm. blh la diterima...

liyana said...

haha.. hatt sponsor tu ade pembetulan sket.. sponsor by diri sendrik..kikiki....