Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Monday, May 16, 2011

sebarkan kasih sayang, sebarkan kegembiraan

apa yang kau cuba tunjukan?
dengan berkata2 macam tu.

buat orang tersinggung,
buat orang malu,
buat orang terasa.

melawak pun ada batasnya.
semua orang bukannya sama.
bukan sama macam kau kan.

kalau orang sekeliling yang mendengar pun rasa tak patut,
inikan pula orang yang ditujukan.

kalau kadang2 kau buat, ok, orang boleh kata itu cara kau buat lawak. lawak kasar cara kau.
tapi janganlah selalu.
orang jadi penyampah. orang jadi benci.

daripada keluarkan kata-kata yang boleh sakit hati orang lain,
daripada keluarkan kata-kata besar sebab nak buktikan kau tu juga hebat,
lebih baik kau diam.

benda2 hebat ni,
kalau tak perbesarkan oleh diri sendiri,
kalau diam2,
orang akan tahu juga.
dan orang akan jadi lebih kagum.
itupun kalau kau nak dikagumilah.


janganlah buat orang tak hepi ok!
dan sebarkan lah kasih sayang!


-aku ingatkan diri aku jugak nih.

3 comments:

Liyana said...

betul betul betul...=) dan hari ni aku disini pun sudah tersinggung!!!

avie eicca said...

Awat ang tersinggung liyana? Sabar..sabar..

Husna,

Peringat kat aku gak tau..aku ni kadang2 tak sedaq juga apa yang aku katakan. :)

husna said...

yana: hang tersinggung sebab orang kat sini atau kat sana nih. sabaq na.

marina: itulah. kadang2 kita pon tak perasan apa yang kita buat. harap2 jangan sampai mengata dulung paku serpih, mengata orang dia yang lebih.
betiu ka pepatah nih.