Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Sunday, June 26, 2011

aku suka masak, tapi tak pandai masak: spaghetti alfredo portobello

alfredo portobello,
bunyi macam canggih kan.

dah lama aku beli 1 tin sause alfredo portobello, tapi baru kemarin aku try masak.
sause tersebut mestilah dari jenama kegemaran, campbell's-prego.
selalunya, aku hanya beli cheese sause dan carbonara sause ja.
tapi, sebab tertarik dengan nama alfredo portobello yang macam canggeh tu, aku pun rasa nak try lah.

tadi baru aku pi cari tengok apa itu alfredo, apa itu portobello.
portobello adalah sejenis mushroom.
alfredo pulak adalah sejenis pasta sause. alfredo tu nama orang.

sause alfredo juga bewarna putih, seperti carbonara.
jadi apa beza antara carbonara dan alfredo?
carbonara, bahan asas adalah telur, black pepper dan cheese.
manakala alfredo pulak, ada cream, butter dan cheese.







dan ini resepi aku spaghetti alfredo portobello aku.
(lebih kurang untuk 4 orang makan)

bahan2nya:
1/2 paket spaghetti (katanya sause alfredo lebih best dimakan dengan fettuccine).
1 tin sause alfredo portobello jenama campbell's.
1/2 tin air.
200mL susu.
200g brokoli.
3/4 red capsicum.
3 batang sosej mushroom ayamas.
6 ulas bawang putih yang diketuk.
lada hitam.
dried oregano (herb ni ja yang ada kat rumah, aku masukan apa ja yang ada, kalau ada dried parsley, aku masukkan parsley)
garam.
minyak masak.


cara masak:
1. masak spaghetti dan tos kan.
2. panaskan minyak.
3. tumis bawang putih.
4. masukan sause alfredo portobello.
5. masukan air dan susu. kacau sampai sebati.
6. masukan sosej, brokoli dan capsicum.
7. masukan oregano, lada hitam dan garam.
8. kacau, biarkan mendidih kejap dan katup api.


gaulkan sause dengan spaghetti dan hidangkan!
yummy!

3 comments:

avie eicca said...

wah sedapnya!!! aku teringat lari rasa ang masak pasta carbonara dulu dalam lab hehe alangkah bestnya kalau boleh msak dalam lab balik hehe

eL_kZ said...

yum..yum..italiano..haha

husna said...

marina: hahahha. zaman masak dalam lab sudah berlalu. tinggal kenangan.

su: italiano! yeehaa