Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Friday, June 24, 2011

laptop antik yang makin menunjukan tanda-tanda penuaan

zati, ce tengok laptop aku ni.
awat jadi macam tu?
dah crack. polimer degradation.






tanda penuaan makin jelas.
aku punya plastik skrin laptop dah wujud crack2. crack pulak dekat2 kawasan yang pegang skrin dan base tu. dekat hinge/engsel.
bukak pon kena pelan2 supaya tak relai jadi 2.

aku dah pakai laptop ni sejak tahun 2006.
sebelum aku guna, bangcik aku guna. dia mungkin dah guna setahun dua.
oleh itu, mungkin laptop ni dah berusia lebih dari 7 tahun.
dah tua kan, so dah tunjuk tanda polimer degradation atau polimer aging.

aku punya konsep dalam penggunaan alat elektonik ni adalah:
'guna selagi boleh guna, selagi tak dak orang nak derma yang baru atau selagi tak dak duit belambak untuk beli sendiri'.


so, untuk selesaikan masalah cracking diperingkat awal ni,
aku ikat guna getah.


bab2 ikat guna getah ni, aku dah biasa buat.
dulu aku pernah ikat henset aku.
kira legend jugak lah henset berikat getah aku dikalangan rakan2.

la.. hang dok pakai lagi henset berikat ni.
atau,
ha. dah tukaq pon henset hang. ingatkan dok pakai lagi henset berikat tu lagi.


laptop ni, aku tak dak yang baru sebab aku tak berduit nak beli baru.
nak mintak baru dari orang yang berkaitan, nak kena sekeh boleh la.
lagi pun, aku rasa bersalah jugak kalau tua2 macam ni dok mintak laptop sebijik dari orang berkaitan.

henset pulak, aku rasa tak berbaloi tuk aku simpan duit semasa studi semata2 nak beli henset.
lainlah kalau aku dah kerja betul, baru lah tak kisah nak beli yang baru.




p/s: aku ada pi check, kalau terkeluaq engsel pun, aku masih boleh guna laptop tu. asalkan kabel masih ok. kalau terkeluaq engsel, baru canggih. nampak bersungguh guna laptop hari2. eheee.

6 comments:

eL_kZ said...

'guna selagi boleh guna, selagi tak dak orang nak derma yang baru atau selagi tak dak duit belambak untuk beli sendiri'.

hahah
samalah, komputer aku ni pon, x boleh main cd dah.
dapat duit gaji aku nk beli external dvd writer...
x mampu nk beli laptop baru :(

handphone pon sama..waaa
selagi boleh call, terima call..guna je

husna said...

cd aku boleh guna lg. tp ni kan laptop jenis lama, tak leh guna dvd, so kena guna externel dvd jugak lah.

aku punya sound tak dak.
so kena guna external sound device.

itu lah.
hp takat blh call n sms, ok lah kot buat takat ni.

avie eicca said...

betul konsep ang. Konsep aku kalau takda duit dan tak perlu tak payah beli. hehe macam kamera yang aku ada la ni , aku terpaksa beli sebab nak guna tangkap gambaq experiment kalau tak sure aku tak beli. hehe.

nanti bila ang dah kerja, baru ang beli yang hebat-hebat, berbaloilah masa tu.

husna said...

tu lah.
kalau kerja betul, baru nak beli.
tu pun kalau berduit lebih.
ekekkekek

lovemeornot said...

xpe,nanti hang dapat duit beribu riban...
hang ganti la...
yang lama jadikan antik masuk muzium HUSNA....=D

husna said...

tu la. kena ganti dgn duit gaji sendiri baru syok.
macam2 benda blh masuk muzium HUSNA nih.
hehehehehe