Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Saturday, September 17, 2011

happiness, overrated

dulu aku pernah hidup tidak hepi.
tak tahu mana datangnya tak hepi tu.
kalau orang lain mungkin boleh jadikan alasan famili porak peranda sebagai alasan, tapi aku tak boleh.

seingat aku lah,
dari sekolah rendah lagi, aku rasa aku tak hepi.
dan bila stat sekolah menengah, aku mula mencari-cari hepiness dengan lebih serius.
aku sudah banyak pengalaman macamna berusaha untuk hepi.
aku berusaha keras untuk rasa hepi selama ni.
dan, alhamdulillah, sekarang, aku hepi dengan hidup aku, walaupun tak seberapa.
dan, aku tahu macammana nak hepi dengan cara aku.

bila dah sampai tahap sekarang,
aku rasa, nak hepi tu, sangat lah senang.

tak perlu guna duit yang banyak,
tak perlu ada masa yang banyak,
tak perlu nak jadikan alasan sebab tak ada teman lelaki/wanita,
dan tak perlu buat benda-benda pelik, baru atau melampau.

sekarang, dengan mudah,
aku simpulkan,
happiness = hargai/bangga dengan apa yang kita ada + keberkatan Allah.

tak perlu belajar nak cari happiness,
tapi perlu belajar macamana nak hargai/bangga dengan apa yang kita ada,
dan perlu belajar dan berusaha mencari keberkatan Allah.
dan happiness tu akan datang dengan sendirinya.



ada lagi benda yang aku rasa overrated... yang jugak berkaitan dengan heppiness.
confidence dan self esteem.
banyak sangat buku dan artikel dalam majalah cakap benda nih.
aku tau sebab dulu aku pun diantara manusia-manusia yang sangat fanatik nak meningkatkan self esteem.
bila tengok balik, sampai sekarang nih, self esteem dan confidence aku tak la setinggi mana pun, tapi aku dah tak kisah, sebab aku tahu bila nak kena ada confidence.
dan kalau ada dalam sesuatu benda tu kita tak confident, tak apa.. itu normal.


sekian...

buat lah apa yang kita nak, capai lah apa yang kita nak capai,
tapi,
apa-apa pun, kita kena tengok dan jaga hubungan kita dengan Allah.
dan juga hubungan kita dengan sesama manusia.
dan sama-samalah kita berusaha untuk itu.

4 comments:

avie eicca said...

kalau ada button like aku nak like post ni :)

husna said...

hehehehe. i like!

eL_kZ said...

like, like, like

husna said...

teheee.