Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Friday, January 27, 2012

challenge



serius. aku tak suka guna perkataan challenge sebagai alasan untuk aku melakukan sesuatu.
dah bertahun aku guna alasan 'aku nak' atau 'aku suka' bila nak buat sesuatu.

sebab.
kalau aku buat sesuatu sebab nak challenge diri,
aku akan rasa stress. mesti ada sesuatu yang nak dibuktikan. bila tak dapat buat seperti yang diharapkan, aku akan sedih.
aku tak suka perasaan itu semua.

maka,
aku hanya buat sebab aku suka, aku nak cuba, atau aku nak.
jadi, apabila apa saja yang mendatang, baik atau buruk,
aku terima saja tanpa stress yang melebih-lebih.
aku lebih enjoy. aku lebih selesa. aku lebih releks. dan aku hepi.

contohnya mudah.
macam aku ambil keputusan nak keja kat kedai buku ni.
alasan aku hanya, aku suka buku, dan aku suka kedai buku ni. maka aku nak cuba buat benda yang melibatkan benda yang aku suka. dan aku tahu, benda baru ni boleh memberi aku sesuatu.
bukan sebab nak keluaq dari kepompong lab dan nak challenge diri mengadap benda yang lain dari benda yang aku selalu mengadap.




aha.
selain guna alasan 'aku suka', 'aku nak' dan 'aku nak cuba',
aku juga pernah guna alasan 'aku perlu buat'. tapi sangat jarang.
bila guna 'aku perlu buat', stressnya memang tinggi, tapi memang dah perlu buat, bukan sebab nak saja-saja challenge diri ke apa.
benda yang perlu buat ni selalunya wajip. wajip sebab alasan2 tertentu.
benda challenge ni selalunya tak wajip sangat. tapi kalau buat ada stress. biaq tak payah buat ya dak.
so buat saja sebab suka, sebab nak cuba.

nak belajaq diving, sebab suka coral dan laut. bukan sebab nak challenge diri dengan laut luas.
nak cuba buggy jumping sebab nak cuba sekali dalam hidup. bukan sebab nak challenge diri dengan ketinggian.
nak pi backpacking keliling dunia sebab memang nak tengok dunia. bukan sebab nak challenge diri mengadap dunia luaq.


ok. aku hanya tak suka perkataan challenge itu diguna sebagai alasan.
itu saja. sebab definasi challenge bagi aku adalah bersamaan dengan stress.
stress yang sengaja cari.



hepi hepi selalu!!!

3 comments:

avie eicca said...

wah suka post hang ni! betul2 bagi aku motivasi:)

limapuluhsen said...

hey, kadang2 challenge diri sendiri itu juga perlu :)

husna said...

marina: kehkeh. apa apa pun, GO MARINA GO!!


limapuluhsen: ya perlu. tapi saya hanya tak suka ia di jadikan alasan untuk buat sesuatu walaupun ia sendiri adalah satu challenge. 'satu challenge yang dibuat bukan atas nama challenge'