Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Tuesday, November 06, 2012

diet detox, camni lah! 2




keputusan untuk blood test yang aku buat hari tu aku dah dapat.
glucose ok.
urea ok.
uric acid ok.
total kolestrol ok.
hdl kolestrol ok.
triglycerides ok.
total/hdl ratio ok.
ldl kolestrol, TAK ok. tinggi skit.

oleh kerna doktor tersebut tidakdapat/malas nak menerangkan lebih lanjut pasal keputusan tu,
maka, balik rumah, aku studi kat wikipedia.

hasil dari studi aku,
aku ada nak buat perubahan skit kat plan diet detox aku nih.

1. plan asal untuk stage 1, aku hanya buang banyak makanan yang diproses, benda-benda lain aku hentam. mamak, ayam goreng, nasik lemak dll aku makan macam biasa.
sekarang, aku rasa nak buang makanan bergoreng dan berlemak bersantan untuk stage 1 nih. so, no kari bersantan, no bubur caca, no ayam goreng, ikan goreng, cokodok, pisang goreng, dan benda goreng-goreng yang lain.

2. senaman. plan asal untuk sepanjang 2 bulan diet detox ni, aku tak masukan aktiviti senaman langsung.
sekarang, dengan mengambil kira ilmu yang aku dapat dengan studi kat wiki dan juga dasar memang malas nak senaman, aku terpaksa buat senaman jugak skit. senaman ringan. benda paling senang, buat regangan atas yoga mat.

sekian.

No comments: