Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Sunday, July 14, 2013

sebak

sejak akhir-akhir ini aku cepat sebak.
bila membaca sesuatu atau tengok sesuatu yang menyentuh hati.

kisah morsi.
video kanak-kanak kebuluran.
kisah orang yang disahkan tak boleh berjalan, boleh berlari kembali.
macam-macam lagi.

kebanyakan melibatkan kegigihan dan ketabahan.
memperjuangan sesuatu. berlawan dengan sesuatu.

berlawan untuk kekal waras.
berlawan untuk bahagia.
berlawan untuk makan.
berlawan untuk hilang ketagihan.
berlawan disini bukanlah melibatkan keganasan.

baru-baru ini,
ada orang yang aku kenal cuba untuk bunuh diri.
aku tak pernah terfikir perkara macam ni akan berlaku kepada orang yang aku kenal.
kalau dengar kisah orang lain, mungkin tidak terkesan.
tapi bila berlaku kepada orang yang kita kenal, sangat sedih rasanya.
sedih bila kita tidak tahu macam mana nak tolong.
sedih bila pikirkan yang dia tidak nampak pilihan lain.
sangat sedih.

orang lain boleh tolong tunjukan jalan,
tapi dia saja yang boleh bantu diri sendiri.
dengan berlawan dan berjuang untuk waras dan bahagia.

setiap orang ada perkara yang diperjuangkan.
jangan sesekali memandang rendah terhadap perkara yang mereka juangkan.
terutama perkara yang kita sudah ada.


p/s: hari ini punya metro, cerita pasal homeless yang dok bawah jambatan. itu aku tak sebak bila baca.
p/s/s: aku percaya kepada kuasa pegangan agama, kuasa akhlak dan kuasa doa.



No comments: