Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Monday, November 24, 2008

pengHARAMan YOGA

berkenaan isu pengharaman yoga oleh majlis fatwa..
ramai juga yang tak setuju...akbar hari ini tunjuk ramai yang tak setuju...dan pertikaikan kewibawaan majlis fatwa..
tapi aku SETUJU!
sebab majlis fatwa sudah buat penyelidikan dan majlis fatwa terdiri daripada orang2 yang mahir tentang agama...

aku adalah diantara orang yang kadang2 buat yoga physical postures....
so aku rasa terlibat gak bila majlis fatwa buat fatwa pengharaman yoga.
mula-mula rasa macam tak salah jer buat yoga...sebab hanya melibatkan physical ja...
tapi..
bila baca sebab2 pengharaman....aku setuju


dalam utusan... Oleh itu Majlis Fatwa Kebangsaan hari ini mengharamkan umat Islam mengamalkan yoga secara sistematik itu kerana dibimbangi akan menghakis akidah umat Islam jika pengamalnya meneruskan amalan itu ke peringkat lebih tinggi...
Beliau menjelaskan, ini kerana dalam Islam terdapat tiga elemen yang boleh menjejaskan akidah iaitu keyakinan hati, pengakuan dengan lidah dan perbuatan.....

yoga aimed to unite the mind, body and spirit...(baca disini dan disini)
dan sejarah yoga...
dan postures dalam yoga disini

memang la setakat yang kita selalu buat adalah pergerakkan fizikal semata2...tapi jika buat secara sistematik akan dibimbangi jejaskan akidah...pengharaman terus dan digalakkan meninggalkan terus w/pon pergerakkan fizikal adalah baik..jika yoga ini ada unsur2 yang boleh menghakis akidah baik tinggalkan terus kan??baik kita berjaga-jaga kan??sebab ni adalah berkenaan akidah...selalu kena jaga!!!

so aku buat PILATES ja laaa...sebab pilates adalah senaman semata2...baca disini gak..tak melibatkan unite the mind, body and spirit...
sesuai la sebab selama ni aku memang dok buat pilates...

1 comment:

safwan hadi said...

Pergerakan pilates pon amik dari yoga jugak...cer baca sejarah pilates