Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Sunday, March 15, 2009

my aircond-free day and Who's that girl?

kemarin, sabtu..
rehat day..
aircond-free day..
aku duduk kat bilik aja..
aku penuhi hari-hari aku dengan...
bangun lewat..pilates..foot scrub..body scrub..face scrub..face firming masque..hair treatment..dan minum kopi..



selain itu..
aku manage habiskan sebuah novel..
bukan dari aku punya long-list-tak-habes-baca-dan-tak-baca-lagi books..
tapi..pinjam dari Zati..
Who's that girl? dari Alexandra Potter..

Zati merupakan big fan of Alexandra Potter..sampai aku pon dah berjangkit..
ini merupakan buku Potter yang ke-3 aku telah baca..selepas be careful what you wish for dan me and mr darcy yang telah aku review sebelum nih..
Aku sememangnya suku buku-buku tulisan Potter sebab buku-bukunya mesti ada magik, memberi inspirasi dan boleh buat aku berfikir berkenaan sesuatu tanpa terlalu memeratkan otak.
summary:
charlotte merryweather yang berumur 31 tahun..mempunyai hidup yang stabil dan berjaya..hidup dia yang sibuk telah menyebabkan dia selalu letih dan stress. dan pada satu hari, dia telah berjumpa dengan her 21-year-old self, her younger self, her 10-years-younger self, her younger-carefree-self. so dia banyak la try untuk bagi nasihat kepada her younger self ni supaya tak buat kesilapan-kesilapan yang dia menyesal kini. tapi..her younger self telah menyedarkan dia terhadap perkara-perkara yang dia lupa kini, apa yang menyebabkan dia tak happy.. dan dia sedar bahawa dia telah mendapat peluang kedua untuk melihat kembali apakah kesilapan-kesilapan dia itu dan dia berupaya mengundo some of the kesilapan..
dan jika aku sendiri terjumpa my 10-years younger self yang berumur 14 tahun dan sedang belajar di tingkatan 2..apa yang aku nak bagitau kat dia?
berikut adalah perkara-perkara yang aku sempat fikir..
1. aku selalu menyesal pasal tak studi sungguh-sungguh masa SPM..tapi jika difikirkan balik, jika aku dapat result yang cemerlang..mesti aku tak berada disini sekarang..tak berkenalan dengan semua orang yang great dan aku sayangi disini..aku sangat hepi dengan hidup dan orang-orang disekeliling aku sekarang. tapi..aku cuma nak bagitau kat dia..jangan terlalu main-main semasa SPM nanti..pulun sedikit..
2. jaga makan! jangan dah berumur 20-an baru nak fikir serius pasal jaga makan..kalau dah berat badan naik..susah nak turun!
3. take care of your skin from now! pakai lotion dan pelembab banyak-banyak.
4. start menabung! walaupun rm1 sehari. rm1 bukan la sedikit..rm1 juta bukan la banyak..
5. jangan takut kalau ada orang yang tak suka kamu! just be yourself dan kita tak boleh puaskan hati semua orang.
6. start baca english novels! you will love them dan boleh improve skit english kamu..
7. kamu akan berjumpa dan berkawan dengan orang-orang yang amazing lagi hebat di USM.
8. kamu still seorang pelajar pada umur kamu 24 tahun.
9. jangan volunteer diri kamu untuk mewakili kelas kamu semasa persembahan kebudayaan semasa di matrikulasi nanti!
10. start baca CLEO! Cleo banyak berguna untuk kamu..bukan habis duit beli majalah Hai.
Selain itu..kalau my older self boleh datang visit aku dan bagitau apa yang aku perlu buat dan tak perlu buat best gak! supaya aku tak melakukan perkara-perkara yang aku akan menyesal nanti..
tapi...
ia tak akan berlaku sama sekali!
kita tak akan tahu apa yang akan berlaku terhadap hidup kita pada masa akan datang...masa depan adalah sesuatu yang misteri dan tak menentu..
hanya yang kita boleh buat adalah..buat perkara yang kita sudah fikir terbaik untuk hari ini..supaya kita tak terlalu menyesal pada hari-hari esok..dan berhenti dari terlalu risaukan masa depan dan perkara-perkara yang kita sendiri tak pasti. dan juga berhenti terlalu menyesali kesilapan-kesilapan yang kita telah buat, cuma kita ambil ia sebagai peringatan supaya kita tidak mengulagi kesilapan yang sama pada masa kini dan akan datang..
Start LIVING for the MOMENT!! dan HARGAI MASA sebab masa tidak boleh dibeli semula!!
seperti apa yang diperkatakan dalam buku ini:
'You cant buy back time, not for any price. There are no second chances. Every second is precious, so dont waste a single one. Time, quite literally, is priceless.'
dan..
'...whats the point worrying all the time? Its a total waste of time.'
'If the worst is going to happen, it'll happen. Worrying cant protect you from that. And if it doesnt happen, then you're missed out on all the time when you could have been having fun.'



2 comments:

lina said...

sepanjang taun lepas, 3 kot novel berjaya sy abis kan. 2 mase duk ngn usna. 1 kat sini. sape kawan ngn usna blh jadi ulat buku!

husna said...

hehhehehehe...virus baca novel husna tak cukup kuat laa linaa.. arix tu immune dia kuat jaa..tak kena jangkitan pon..romate dia pon suka sangat baca novel.lina ni yang tak kuat immune syst kott... hehhehehee.. slamat membaca!