Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Saturday, May 23, 2009

aktiviti di kampong + hari guru


last aku balik kampung adalah masa cuti raya cina yang lalu..
dah lama tu..
aku ajak anak buah aku hanip naik moto keliling kampong..
tengok kot kot ada perubahan kat kampong halaman kesayangan aku..
anak padi sedang menghijau di sana sini...




balik kampong kali ini aku mencuri masa melawat cikgu kesayangan aku..
cikgu yang aku kenal sejak tingkatan 1.
cikgu ho thean sung.
aku pergi melawat dia kat kem pengakap sg batu pahat.
kebetulan kat sana ada kursus kepimpinan ketua pengakap tuk sekolah rendah..
dah lama aku tak jumpa cikgu ho dan melawat kem.
kem itu dahulunya merupakan tempat bermain aku dan kawan-kawan se-patrol aku semasa hujung minggu...

sabtu last week, 16 mei..
yang juga merupakan hari guru..
aku menggoreng popia kepada cikgu ho..
orang lain banyak memanggilnya sir..
tapi kami still panggil dia cikgu ho..
dia sebenaqnya tak pernah ajaq aku dalam kelas disekolah pon..
dia banyak ajaq aku luaq sekolah berkenaan life..
aku sangat hormat dan sayang sama dia.
banyak benda dia ajaq dan banyak nasehat dia bagi..
waktu sekolah dulu aku tak paham sangat apa yang cuba dia sampaikan dan ajarkan..
dan kini bila aku semakin matang dan membesar...aku sedikit demi sedikit faham dan mengaplikasikan apa yang dia ajarkan..
berkenaan how to live your life..
dia merupakan orang pertama yang menasehatkan aku supaya jangan terlalu mengikut orang lain..buat benda yang kita nak buat.
buat sesuatu dengan penuh kemahuan dan kesungguhan..
dan perlu rajin berfikir. fikir fikir dan fikir.
jangan takut untuk menjadi aneh dengan menolak cara orang lain yang kita tak suka.
saya ingat cikgu...
dan terima kasih cikgu..


aku pergi kem jam 11 pg sampai jam 6 petang lebih kurang..
dapat jugak aku mengimbau kenangan..
dan aku tolong la skit..
menceduk makanan tuk budak-budak..
sembang dengan cikgu ho..
tolong kendalikan kursus..
tolong sediakan makanan malam..
dan sembang lagi dan lagi dengan cikgu ho..









selain itu...
tentunya aku juga berjaya melakukan aktiviti rutin aku jika balik kampong.
tidur lambat bangun lambat..
mengadap tv sampai tak hirau orang lain..
curhat dan bergosip dengan mak..
dengar tazkirah abah..
makan masakan mak..
dan masak+makan makanan tinggi kalori yang aku jarang dapat makan di sini..
ehem..
memang habes diet aku bila aku balik kampung..



p/s: cek yah..hari tu kak na masak popia resepi baru...rindu sama kamu cek yah..perasa dan memakan yang amat bagus!
dan kepada cikgu-cikgu aku yang lain tak kira cikgu secara langsung atau tidak langsung mengajar aku bermula dengan cikgu pah tadika kemas dan toksu Om yang ajaq aku mengaji juzamma hingga dr coswald...SELAMAT HARI GURU!!




2 comments:

lina said...

selamat ari guru buat usna!! (tutor = guru kan?)

husna said...

tak sangka dapat ucapan gak..thanx thanx