Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Thursday, September 24, 2009

hari raya pertama

ahad, 20 september '09..

1. pagi raya....cam bengang skit.. pasal tak dapat pakai baju raya... aku beli kasut raya, tudung raya bagai... tapi tak boleh nak bergaya bersama baju raya..tukang jahit tak sempat siapkan... tapi tak leh nak suarakan kebengangan kepada si tukang jahit.. sebab si tukang jahit adalah kakak sendirik.. jenis baju adik-adik buat last skali... kalut siapkan baju orang lain dulu...

2. cam biasa, mak aku masak masakan femesnya...mee bandung kuah ubi keledek... last aku dapat makan masa raya haji hari tu... aku makan bermangkuk-mangkuk... raya kali ni mak aku masak dalam periuk yang lebih besar skit daripada biasa.. abah aku kata kita makan mee 3 hari 3 malam...

3. aku cam biasa, tangkap kontrek basuh-membasuh... agak lencun la gak bukan-baju-raya aku tu.. tangan pun sampai mengelupas.. jenis tangan serupa anak raja, tak boleh kena sabun...

4. orang yang bertandang pun cam biasa... lepas solat aidilfitri sampai kul 2, rumah aku memang penuh dengan saudara mara.... aku sekeluarga tinggal kat rumah pusaka, so dah jadi tradisi semua anak-anak caq dan tok aku datang ke rumah aku dulu sebelum kemana-mana.. walaupun caq dan tok aku dah lama tak ada... lepas kul 2 baru lengang skit.. boleh pulun makan isi perut sendiri...

5. aku still dapat duit raya.. dan tak penah nak malu mintak duit raya kat orang lain... kali ni abang aku buat pesyen sapa cepat dia dapat lak.. dah jenis tak tau nak malu dan segan, aku tarik duit dari tangan dia sebelum dia habes kira sampai 10..

6. raya pertama memang aku tak jejalan kat mana-mana, tunggu orang datang jaa...

7. oleh kerna aku bizi membasuh... maka gambo hari raya pertama tak dapet nak tangkap banyak-banyak..


3 comments:

puan oryza said...

kak husnaaaaa!!! nak kuih semperit mcm tahun lepas..ade x? sedap la.. sy suke sgt.. igt nk msg tk resepi haritu, tp xsempat..bz pindah rumah..

**nampaknye kite kena blaja jahit baju instead of jahit manik dan sulam-sulaman..ehehe.. tailor sy pun xjahit memenuhi spec..menci!

husna said...

ala kak husna tak bok balik kuih samperit.... kuih apa pon tak bok balik mai... kuih laku masa rayaaa.. nak resepi pun bolehh..

p/s: farhana belajaq la jht baju... nanti kak husna upah farhana oke?

puan oryza said...

sy dh pnh blaja..tp dh lupe...huhu...
kena msk kelas blk;p