Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Sunday, February 21, 2010

unaccustomed earth

emmm..

hari ni pon maseh ada mood mau cerita pasal novel.


kali ni,
Unaccustomed Earth.
oleh, Jhumpa Lahiri.


buku ni dah lama aku habeskan.
sebelum angela's ashes lagi.
habeskan masa kat sabah hari tu.


aku memang sangat suka akan style penulisan si lahiri ni.
aku ada gambarkan macamna perasaan masa aku membaca buku tulisan dia dalam review novel yang dulu, the namesake.



unaccustomed earth mengandungi 8 cerita pendek. terbahagi dalam 2 part. part 1, 5 cerita. part 2, 3 cerita.




Part 1:
1. unaccustomed earth.
cerita pasal hubungan 3 generasi.
isu kekeluargaan yang berkaitan indian heritage, budaya barat, father-daughter bond, mother-son bond, grandfather-grandson bond.


2. hell-heaven.
berkenaan emosi manusia yang kompleks seperti, kesepian, cemburu, kasih sayang.
tapi cerita lebih kepada bagaimana seseorang boleh berubah secara drastik dalam masa tertentu.
"It's just hell-heaven, the difference".
juga tunjuk hubungan mother-daughter.


3. a choice of accommodations.
juga berkenaan emosi manusia.
tentang hubungan suami-isteri.


4. only goodness.
kisah keluarga juga.
lebih kepada brother-sister.
si adik lelaki yang kaki minum.


5. nobody's business.
hubungan antara kengkawan.
dan juga hubungan wanita-lelaki.




Part 2: hema and kaushik.
part yang paling aku suka. lahiri tukaq style writing dalam part ini.
tiga cerita berkisar antara 2 orang, wanita dan lelaki, hema dan kaushik, yang dibesarkan dalam zaman kanak-kanak yang berlainan. carahidup juga berlaianan.
selepas 2 dekat, mereka jumpa balik sebelum masing-masing masuk ke fasa hidup yang lain.


1. once in a lifetime.
cerita dari sudut pandangan hema, apa yang dia ingat pasal kaushik masa zaman kanak-kanak dan juga kehidupan yang dia lalui. style penulisan: seperti hema sedang cerita luar dalam pasal kehidupan dia kat kaushik.


2. year's end.
cerita dari sudut pandangan kaushik pulak. style penulisan: seperti kaushik sedang bercerita kepada hema, apa yang dia rasai dan teringat pasal hema masa zaman kanak-kanak mereka dan juga keadaan famili dia selepas kematian mak dia.


3. going ashore.
cerita dari sudut pandangan orang ke-3. mereka berjumpa kembali. feel reconnected. jatuh cinta. tapi hema bakal berkahwin dengan lelaki lain. kaushik mintak hema ikut dia ke hong kong, dimana dia mendapat tawaran kerja yang lebih stabil dan selamat selepas bertahun-tahun kerja sebagai fotojournalist di tempat2 merbahaya seperti negara yang mengalami peperangan. hema menolak. sebelum kaushik ke hong kong, dia bercuti di phuket. tsunami melanda. kaushik mati.
tragis betul laaa..






semua cerita tak dak hepi ending.
sama ada sad ending atau unsettled feeling.
eh jap. sebenaqnya aku pon tak paham apa itu unsettled feeling.
1st time aku jumpa istilah ni, ada review kat belakang buku chuck palahniuk, stranger than fiction. buku ni pon aku baca tak habes, so tak paham la sangat apa itu unsettled feeling.
walaupun baca tak habes, tapi aku ada jugak buat review dulu..


tapi, tu la yang aku macam rasa bila habes baca buku lahiri yang ni.
rasa tergantung jalan ceritanya.
seperti tak kan ada penamatnya.
tak kan ada penamat yang pasti dan jitu.
kecuali kalau dah mati. itu penamatnya.
seperti kehidupan kita sendiri.
cerita kita tak akan ada penamatnya.
cerita hidup kita boleh berubah-ubah dan tidak boleh diramal.


hanya yang mampu kita buat,
berusaha dan terus berdoa.
supaya dipermudahkan segala oleh-NYA.











p/s: sori review macam ntah apa-apa. aku dah kata, aku ni tak reti nak review2 nih. tapi tetap nak meng-review.





p/s/s: aku rasa nak baca balik la chuck palahniuk, stranger than fiction. kot2 dah boleh paham.





3 comments:

avie eicca said...

bagus weh nanti review ni kira latihan literature review anglah hehe.

liyana said...

patutlaa review buku.. rupe2nye tgh buatv literature review tesis.. bagus2.. ko mmng mempraktikkan pendidikan buat jangkamasa panjang.. pendidikan seumur hidup tu...huhuhu

husna said...

marina: hai.. buat literature review tesis mcm nak terberak..

yana: hahahhaa.. bos besaq nak mai... kena ada benda nak tunjuk.. hehheee..
kita ni mengaji biaq seumo hidup.. hahhaaa