Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Thursday, December 16, 2010

ko kenapa tak kawen lagi?

la ni musim cuti sekolah.
maka, banyak lah kenduri kawen.
banyak lah gambaq pengantin baru kat fb, blog dan lain2 tempat.

nak tinggai komen ucap tahniah pon macam seriau.
satgi timbul pulak perbualan yang dah malas nak layan.
contohnya.

"eh minah. ko dah kawen! tahniah. cantiknya ko."
"tq tq. ko bila lagi?"
ah. dia mai dah....
"aku lambat lagi kot"
"ye la tu... cepat2 lah kawen. apa nak tunggu lagi"
ah. sudah....
ok. aku cuba jadi positip. aku rasa depa ni tak dak soklan lain nak tanya dan saja2 ja tanya buat manis mulut. lepas tu depa pon dah tak ingat pasai perbualan tu.
jadinya, aku pon tak harus ingat akan perbualan tu.
itu hanya perbualan kosong.

tapi.....
kalau dah tanya "ko kenapa tak kawen lagi?" tu,
tengok2 la orang sekeliling skit kan. jangan lah tanya kenapa.
nasib baik juga soklan "ko kenapa tak kawen lagi?" tu bukan tuju kat aku.
tuju kat sahabat aku.
kalau tuju kat aku... ehem, aku ni punya baran jarang diuji.
aku ni yang sering dijolok sebagai orang paling positip yang pernah dijumpai oleh sahabat2 pon boleh naik hangin.
kaki tangan aku pon boleh tahan jugak lajunya.



tolonglah sensitif skit.
tahu lah tengah bahagia jadi pengantin baru.
ini soal jodoh ok. soal kewangan dan masa juga.
soal hati dan perasaan, soal kesediaan pikul tanggungjawap juga turut sama menyumbang.

sama juga hal anak.
usah ditanya bila nak dapat atau kenapa tak dapat lagi.

kalau nak tanya jugak, nak sangat tau,
cukup sekadar "ko dah kawen belum?" atau "dah berapa anak?"
kalau orang tu jawap "belum kawen lagi" atau "belum ada rezki".
usah ditanya soklan berkaitan selanjutnya.
tanya benda lain.
sembang benda lain.
sembang pasai year end sale contohnya.


oh ya. cakap pasai year end sale.
sale sana sini.
tapi aku tak dak peruntukan tuk itu.
ahhhh..
ada sapa dak yang sudi nak huloq duit beda aku shopping?







9 comments:

Miss FZ said...

alaah.org kita mmg suka tanya pasai kawen2 ni.depa ingat senang ke kawen. kalau buat simple2, mengata. lelaki tak bagi duit hantaran la ape la. kalau buat grand pon mengata jugak. nak tunjuk kaya sume. cis.

eL_kZ said...

"usah ditanya soklan berkaitan selanjutnya.
tanya benda lain."
aku sokong!!!!!

Mengkuang berduri said...

kak sita tak mo tanya... cuma nak bagitau aje ni... hehehe

kat sini kan, kak sita jumpe ramai org tua yg ada gigi emas...

= simpan duit nk buh gigi geraham emas bila tua nanti yer... mahal tuh

:)

Anonymous said...

Hey kamu, marilah kita berkahwen!! :)

husna said...

faranad: itulah. mana ada y berpuas hati.

su: keskekskes. soklan y selanjutnya tu lah y sll bg sakit jiwa.

kak sita: husna stat teringin nk bergigi geraham emas bila tengok orang jepun juga.
masa sekolah dulu, ada jumpa sama student jepun yang bergigi geraham silver. hanya nampak bila dia bercakap dan senyum lebaq saja.
husna terus berkenan. ni ada gigi geraham yang rosak. tunggu ada duit dan masa yang sesuai, nk p cabut n letak gigi emas.ekekekekk


anon: bila??

Anonymous said...

perabih study dulu :)

Saya said...

Husna,

Penyakit busy body ni orang orang kita saja yang ada. Maklum, sopan santun dan peramah :) Hehe nak tunggu masyarakat kita berubah saya ingat lagi 20 tahun pun jangan harap. Jadi senyum saja la and cakap what is it to you what I make of my life, atau pun does it make you any better than me that you are married and Im not? Hehe. Kalau belum jumpa soul mate, tak payah la kawin. Its overrated, marriage is hard work.

arixahmad said...

Cikna, pastikan nanti ada entry "response kepada ko kenapa tak kawen lagi?".....once you find the soulmate ;)

husna said...

anon: alaa. lambat ah.

dr rosenani: "does it make you any better than me that you are married and Im not" wah. ini jawapan yang best nih. nanti boleh guna. hehehhehe.
itulah. sebab perlu kerja keras dalam semua benda melibatkan kahwen ni lah yang agak menakutkan.
dan juga sebab belum jumpa soulmate.
:)

arix: ha. boleh insyaallh kalau blog ni masih wujud pada masa tu.
bajet kawen sangat lambat dan blog pun dah tak in masa tu.
ekekekekkek