Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Sunday, February 06, 2011

a short history of tractors in ukrainian oleh marina lewycka


aku nak cerita skit pasal novel nih.
tapi macam dah lupa banyak sebab dah lama aku habeskan novel ni.

watak2 utama dalam novel ni berumur lebih kurang 40 tahun dan keatas.
jenis umur yang aku jarang2 nak baca.

tapi aku enjoy jugak baca buku ni walaupun dengan kelajuan membaca tidaklah selaju mana.

secara ringkasnya, cerita ni pasal,
2 beradik perempuan yang lahir dari keadaan dunia yang berbeza, yang berlainan sifat dan pandangan, yang selalu bergaduh terutamanya tentang wasiat dan harta benda kepunyaan mak mereka yang telah mati.
tapi, dengan kehadiran mak tiri yang berasal dari ukrain yang seksi, muda, kuat mengikis duit bapak mereka dan banyak beri masalah, 2 beradik ini bersatu untuk menyedarkan bapak mereka serta untuk membuang mak tiri dari hidup mereka.


yang best pasal novel nih,
1. kelakaq. kat cover novel ni tulis tulis "extremely funny" dan "mad and hilarious", tapi lepas baca 1/4 dari novel ni, baru aku dapat tangkap lawak dan kelakaq dia.
2. aku dapat tau pasal sejarah negara ukrain masa perang dunia ke-2. mak, bapak dan kakak sulung berhijrah dari ukrain ke uk.
3. aku dapat tau skit pasal sejarah tractor di ukrain sebab bapak mereka sedang menulis short history pasal tractors dan sering membacakan hasil penulisannya kepada anak dan menantu.


novel ni mengandungi quotes yang best2.
tapi oleh kerna aku habes baca buku ni dah lama dan membaca novel ini tanpa memegang highlighter atau pen, maka aku tak dapat nak kongsi quotes yang menarik dari novel ni di dalam blog ini. nak cari balik sudah malas.
tapi yang paling aku suka dan ingat adalah pasal kemerdekaan dan peperangan.
kadang2 kita lupa pasal susah payah orang dahulu, kadang2 lupa untuk bersyukur, kadanga2 kita tidak ambil berat pasal kemerdekaan dan kebebasan yang kita ada.








1 comment:

avie eicca said...

wah bestnya! nanti lepas master aku baca hehe.