Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Friday, March 25, 2011

baked macaroni (main dish)

aku cuba ikut resepi yang aku tengok. resepi dalam majalah woman weekly.
tapi, seperti biasalah. aku baca resepi tak betul-betul.
bila masak, main hentam saja. tak ikut resepi yang sepatutnya.



bahan-bahannya:
macaroni.
ayamas frankfurter-black pepper.
chedder cheese.
mozzarella cheese.
parmesan cheese.
butter.
susu.
2 sudu plain flour.
broccoli.
tomato.
oregano flakes.
lada hitam.
garam.


cara memasak:
1. potong broccoli. celur dalam air mendidih.
2. rebus macaroni ikut arahan pada paket. lepas masak, toskan.
3. untuk white saucenya, cairkan butter, masukan plain flour, kacau. pastu masukan susu, lada hitam, garam dan oregano. kacau dan biarkan mendidih.
4. gaulkan macaroni yang telah direbus, broccoli, frankfurter, tomato, chedder cheese dan mozzarella cheese dalam bekas.
5. pindahkan ke dalam bekas pembakar. tuangkan white sauce. taburkan parmesan cheese. dan bakaq! bakaq sampai kekuning-kuningan.

kite bakor! kite bakor!




nota:
1. aku bakaq pada suhu 180 C selama 20min. rasa macam tak betul. korang cari lah berapa suhu yang betul dan lama mana nak kena bakaq.
2. aku tak guna plain flour sebenaqnya. aku guna tepung jagung. selongkaq kabenet kak timah, aku jumpa tepung jagung. buat pandai la kan.
3. aku tak yakin dengan white sauce yang aku buat, sebab cayaq. aku tengok, ada orang boh cheese masa masak white sauce tu. memang jadi pekat la. syok tengok. ada jugak yang guna campbell mushroom soup. aku ingat nanti nak try guna campbell-prego cheese sauce lah.

4 comments:

ainis said...

nie ako sempat merasa..sodap eh

husna said...

masak tak ikut resepi pon sedap ek.
muhahha

Anonymous said...

nak rasa jugak!

husna said...

dah habeh dah