Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Friday, March 25, 2011

bruschetta (appertizer)

aku tengah rajin nak kongsi resepi2 masa sesi memasak hari ahad lepas.
walaupun tak tahu betul ka dak hasilnya. sebab bahan2nya tak ikut resepi yang aku tengok.
sebab apa aku tak ikut? sila baca entry sebelum ni.





bahan-bahannya:
2 bijik tomato.
1/4 red capsicum.
3 bijik bawang putih.
2 batang ayamas frankfurter- black pepper.
fresh parsley.
black olive slices.
chedder cheese.
olive oil.
lemon jus.
oregano flakes.
1/2 baguette.
:
:
:
cara buat:
roti.
1. potong baguette. potong menyerong dan lebaq2.
2. sapu potongan baguette dengan olive oil dan rub dengan bawang putih.
3. grill atau toastkan potongan baguette tu.
:
:
topping.
1. tomato buang bijik dan potong dadu-kecik2.
2. red capsicum potong dadu-kecik2.
3. bawang putih-cincang.
4. frankfurter potong dadu-kecik2.
5. fresh parsley cincang.
6. masukkan semua bahan kat atas dalam 1 mangkuk.
7. masukan black olive slices, oregano flakes dan lemon jus (1 sudu cukuplah, kalau nak masam lagi, letak la lagi).
8. gaul semua.
:
:
hidangkan.
1. susun potongan baguette yang dah digrill atau toast atas pinggan. bahagian yang disapu dengan olive oil dan bawang putih disebelah atas.
2. letak topping tomato yang telah disediakan.
3. letak chedder cheese yang dipotong dadu.
4. sedia untuk dimakan.



nota:
1. masa aku try buat bruschetta ni, aku tak grill atau toast pon baguette tu. sebab tak baca resepi betul2. jenis buat pandai saja ni.
2. topping tu, boleh boh apa saja. macam2 boleh try. sebab tu aku main hentam saja bahan2 nya.
3. kalau nak ganti lemon jus dengan vinegar pon boleh.
4. topping tu, tambahla garam atau pepper kalau mau.
5. black olive tu aku tak suka sebenaqnya. boh pon sebab nampak cantik.
6. selalunya orang boh fresh basil sama. tapi oleh kerna aku tak dapat jumpa fresh basil, maka aku letak oregano flakes. dan aku suka dengan bau oregano.

2 comments:

Ucop said...

mostly kalo baguette mesti di grill pastu baru sapu denga garlic...
tengok baguette nye putih je dah tau da...hahaha...
cheese kalo di grate lagi sedap dari di potong dadu...

husna said...

muhahhahaha.
tu la. baca resepi tak habes.
kalau buat garlic bread tahu la plak nak grill.
oh ye ke. tq tq bagi tip.
tapi masa masak tu pemarut tak jumpa. :)