Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Saturday, June 18, 2011

tolong kenduri kawen + pulut ikan kering

aku ada kat kampung.
esok ada kenduri kawen kat kampung.
aku plan nak ikut mak aku pi tolong awal-awal pagi.
pi sebab ada 3 matlamat.

1. nak makan pulut+ikan kering.
kalau kat perlis secara amnya atau dikampung aku secara khususnya,
pada waktu pagi hari kenduri, bila gotong-royong menyediakan bahan masakan berlansung,
orang kampung yang hadir akan dijamu dengan pulut+ikan kering. untuk makan pagi.
ada la jugak kuih-kuih yang lain, tapi pulut+ikan kering yang aku cari.
versi pulut yang digaul dengan kelapa parut dan dimakan dengan ikan kering adalah versi yang paling aku gemar.
kalau ikut hati, aku nak saja pi makan pulut+ikan kering semata-mata, tanpa pi tolong. tapi mak aku tak kasi. dia kata lebih elok pi tolong sekali.

3. nak dengaq gosip kampung.
serius, dengaq orang tua-tua bergosip agak syok.
depa lagi sakan.

3. nak up reputasi sebagai anak dara pilihan.
hat ni, aku dah lama pi tolong kenduri pasang matlamat ni.
tapi nampak gaya macam tak pernah nak up pon.




mungkin aku perlu bersihkan niat.
pi sebab nak tolong, bukan sebab lain.
bukan sebab nak up diri, bukan nak dengaq gosip dan bukan nak makan pulut.






p/s: pulut+ikan kering lebih sedap dimakan di tempat kenduri. kalau makan kat rumah tak syok.

p/s/s: zati, mak aku kata, esok ada rendang serai. nanti aku tangkap gambaq bagi tunjuk kat hang nooo. ekekekkk

6 comments:

puan oryza said...

oh kak husna! kt umah mak mertua sy selalu je mkn pulut ikan kering. dan setiap kali bekfest tu sy akan kate dlm hati 'alamaaaakkk:('

lovemeornot said...

wah..syoknya!!aku teringin nak pi kg ko....=D

husna said...

farhana: oh. farhana prektis makan sampai suka la. sbb sangat rare sekarang ni kalau nak jumpa org mkn pulut buat brekfast kat rumah. rumah kak husna pon tak buat. terpaksa pi cari kat kenduri. ehee

zura: meh meh. kg aku ada bukit, ada gua, ada sawah pd, ada masyarakat harmoni. ekekkekeke. promot kg sendirik. yang paling penting, ada rumah mak pak aku.

lovemeornot said...

InsyaAllah...i set the date k...
ye!ye...i'm coming..=D

eL_kZ said...

no. 3
heheheh
:)

husna said...

zura: okeh.

su: no 3. ekekekekke.


baru perasan, no 3 ada dua.