Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Friday, August 05, 2011

pavlova tak menjadi

semalam,
zati ajak aku buat projek mega dia.
buat pavlova.
tempat memasak: umah kak timah.

aku ni, kalau bab2 buat biskut, buat kek, bake2 ni semua, aku kurang yakin skit.
takut tak kena masak.
selalu teringin nak bake itu bake ini, tapi rasa tak yakin.
aku lebih yakin bila memasak.

zati memang dia suka kerja bake bake nih.
ada ja benda dia nak cuba.
kali ni, dia teringin nak buat pavlova.

masa buat, best dan aku suka jugak lah.
nampak senang. tak banyak bahan.

tapi bila dah siap,
inilah hasilnya.






TAK JADI!


kami berdua ada beberapa teori pasal pavlova tak jadi nih.
1. kuantiti bahan tak tepat.
2. cara pembakaran tak betul.
3. bentuk pavlova tak betul, mungkin terlalu rendah.
4. masak pavlova memerlukan pengetahuan kimia yang baik.kena lebih baik dari kimia kek.


yang memburukkan lagi keadaan,
kami tak tau rasa pavlova tu sepatutnya macamna.
dok tengok video kat utube ja.

aku ni,
kalau nak masak sesuatu,
selalunya, makanan tu mesti aku pernah rasa. kalau tak rasa yang sebijik, yang seakan2 pun boleh lah.
kalau tak pernah rasa pun, sekurang2nya pernah tengok dengan mata sendiri.
so, aku tau apa yang patut dijangkakan untuk hasilnya.


zati- "pastu macamna hang nak cuba masak benda baru yang tak pernah tengok atau rasa?"
husna-"tak masak la aku benda tu"




p/s: kalau nak tengok pavlova tu rupa camna? sila google. aku punya gambaq tak menunjukan pavlova yang sebenaq sebab tak menjadi kan...

p/s/s: zati, nanti hang pi cuba buat lagi. hat saiz besaq pulak.

5 comments:

puan oryza said...

kak husna, kan haritu kak nadiah ade letak gmbar pavlavo masa dia pegi jalan2 kat rumah malaysian kat amarican tu.. hihi tu la 1st time sy dengar nama ngan tengok rupanya.. ;p

husna said...

aha la.
baru kak husna ingat.
nasib baik farhana cakap.
yang kak nadiah cakap, akak tuan rumah tu memang femes dia punya pavlova.

puan oryza said...

pavlavo?? pavlova?? ahaha! saya dah kompius!! maklumla tak pernah makan ;p

avie eicca said...

whoa sedap nampak walau pun ampa kata tak jadi, bagi aku yg first time tengok rasa cam mesti sedap zati buat ni! kalau jadi nanti bawa mai lab hehe.

husna said...

farhana: hahahhaha. rasanya pavlova lah kot yang diperkatakan. kak husna pon tak p cek balik.

marina: hehehehe. hang nampak sedap sebab ada strawberi kot. km hentam berabis mkn buah strwberi ja. hang tunggu zati buat lain bagi jadi.