Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Monday, October 31, 2011

enjoy makan





bila aku dengaq ada orang ambil pil untuk gantikan makanan,
aku jadi kesian.
sebab dia tak dapat menikmati makanan yang punya rasa yang macam2.
(kalau sebab sakit, itu belakang kira)


tapi tak boleh nak paksa orang makan benda yang depa tak suka kan.
so, tak mau cerita pasal orang lain,
nak cerita pasal aku.


sepanjang pengalaman aku dok makan nih,
aku buat kesimpulan,
ada 3 faktor utama yang akan menyebabkan aku enjoy makan dan berselera makan.

1. rasa.
kebolehan tekak menerima makanan tersebut a.k.a sedap adalah faktor utama.
sedap macam cantik, subjektif.
ada orang rasa itu sedap, ada orang rasa itu tak sedap.
sedap yang dimaksudkan oleh aku adalah bukan top chef punya sedap.
asalkan tekak aku dapat terima. ada rasa. rasa cukup. texture yang aku suka.

2. warna.
bagi aku, lagi berwarna makanan aku, lagi aku suka, lagi aku enjoy.
dan makanan yang banyak warna juga akan menjadikan gambaq lebih cantik.
aku pernah tengok rancangan makanan kat tv, ada 1 teknik masakan yang telah dibuat dengan menggunakan kaedah sains apa ke benda pun taktau, tapi ada guna liquid nitrogen. apa jadah pon tatau. yang pasti tak menarik tuk dimakan sebab plain ja color walaupun katanya rasa lebih sedap.
aku juga pernah tengok iklan spray makanan color gold, dalam gambaq tunjuk dispraynya turkey pastu letak atas dulang, sedia untuk dimakan. katanya, a piece of art. agak2 la jugak nak berkarya aku rasa.

3. pilihan pinggan mangkuk.
ini juga penting untuk bangkitkan selera aku.
aku ada pilihan pinggan aku sendiri. tak semestinya mahal.
kalau kat rumah pun, mesti aku akan guna pinggan yang aku suka. mak aku pun tahu pinggan mana yang aku suka guna bila nak makan. buat masa ni, pinggan kegemaran adalah pinggan china yang tok misah aku punya dan pinggan free beli sabun basuh baju. jenama sabun puteri emas rasanya. mak aku banyak dapat pinggan free.
pinggan yang jarang nak suka, adalah pinggan yang jenis clear glass. sebab bila makan, terganggu dengan corak tudung meja.
dan pilihan pinggan juga akan mempengaruhi gambaq yang ditangkap.






p/s: gambaq tu masa aku dok bertapa kat sabah hujung tahun lepas. tak sure aku pernah boh kat blog ke belum sebelum nih.
kepak ayam, setiap penjuru bumi sabah pasti ada menatang nih. sarawak pun sama budayanya aku dengaq.

1 comment:

husna said...

su: hahahahhaha