Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Friday, October 28, 2011

entry yang tak ada tajuk yang sesuai

(nanti kalau ada terpikiaq tajuk yang sesuai, aku letak)


aku sangat terbiasa dengan buku2 atau majalah2 yang bersifat memberi motivasi.
tapi semasa menbaca, aku bukannya paham semua apa yang dikata.

contohnya,
(benda paling biasa dicakap)
be happy.
cara2 untuk happy.
1. enjoy life,
2. celebrate your life,
3. appreciate everything/everyone in your life.

tapi,
apa itu happy?
apa yang kita rasa bila kita happy?
adakah aku tak happy sekarang nih?
macamna nak enjoy life? enjoy dengan pi bersuka ria? enjoy dengan mencuba bermacam2 benda dalam hidup?
apa itu celebrate life? celebrate macam kita celebrate celebration?
appreciate pulak camna? adakah dengan berterima kasih kepada Tuhan? adakah dengan ingat nak mati?

selalunya, semua jawapan untuk persoalan ini tak dikepilkan bersama artikel2 atau buku2 motivasi itu.
kita kena cari sendiri.


untuk aku,
alhamdulillah, aku sudah temui semua jawapan untuk persoalan2 yang berkaitan tajuk "be happy".
tapi ia adalah proses yang yang memerlukan masa dan tenaga.

sebab itu, aku dah tak percaya kat buku2 kat rak motivasi.
aku lebih senang mencari buku2 di rak memoir.
memoir punya buku banyak membantu.
novel2 lain juga turut membantu.
pemerhatian dengan teliti terhadap apa yang kita dan orang sekeliling kita buat, cakap dan fikir juga perlu.

ok.
itu hanya berkenaan be happy.
tak masuk lagi benda2 lain.


isu be yourself ke contohnya,
apa itu be yourself? aku ni macamna keadaannya bila betul2 be myself sebenaqnya?

isu kusyuk dalam solat ke contohnya,
kusyuk tu bermaksud betul2 tak terfikir apa2 semasa solat ka? apa sebenaqnya rasa kusyuk tu? kusyuk tu fokus ka?

isu macamna nak relax supaya badan boleh terapung dalam ayaq ke contohnya,
relax tu tak ingat "aku akan lemas ke nih!!"? relax itu tak panik ka?

isu ikhlas dalam amalan ke contohnya,
adakah iklas tu bermaksud kita tak mendabit dada dengan apa yang kita buat saja ka? adakah ikhlas tu kita kena ingat niat kita nak buat kerana Allah? macamna nak kata niat kita itu hanya kerana Allah? dan kita tahu niat itu bukan hanya ucapan dimulut tapi ketetapan hati tapi macamna pulak nak tetapkan hati?


kadang2 pertanyaan kita berbunyi seperti soklan bodoh.
tapi soklan bodoh dan simple ini yang harus dijawap untuk membolehkan kita memahami sesuatu benda.

kalau benda2 itu berkaitan agama, lagi lah jenuh. bukan boleh buat main.
pernah tak rasa, kita dah baca macam2 dan bertahun2 pasal benda kusyuk dalam solat (contohnya), tapi kita tak paham2 jugak. kita tak berjaya nak dapat kusyuk dalam solat jugak.




kesimpulannya,
1. jangan percaya sangat dengan buku motivasi. selalunya hampir separuh apa yang diperkatakan itu kita tak paham sebenaqnya.
2. cari dan terus mencari jawapan.
3. kalau bab agama, teruskan rapatkan diri dengan benda2 yang bersifat keagamaan. buka rancangan tanyalah ustaz ke. baca blog saifulislam ke. yang penting terus rapatkan diri dengan benda2 nih. insyaallah sedikit sebanyak kita akan dekat dengan Allah dan akan dapat jawapan.
4. jangan takut, malu atau rasa bersalah bila kita tertanya2 soklan yang boleh masuk kategori soklan bodoh.




p/s: entry ini dibuat sebab teringat camna aku dah mula tak rasa takut, malu atau rasa bersalah bila terpikiaq soalan2 bodoh.
ia bermula secara rasmi beberapa tahun dulu bila aku terbaca dalam buku further under the duvet oleh marian keyes, bila marian keyes tertanya2 pasal sebut om dalam meditasi.

p/s/s: under the duvet dan further under the duvet sememangnya macam membantu aku memahami banyak benda.

No comments: