Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Saturday, October 01, 2011

susah tak nak tulis tesis?

kalau sedang menulis atau sudah habes menulis tesis,
mesti ada adik2 yang bertanya pasal benda nih.

kalau waktu awal2 aku menulis (beberapa tahun yang lalu),
jawapan aku: 'susah jugak lah, ini part yang paling susah'


sekarang kalau ada yang bertanya,
jawapan aku: 'yang susahnya adalah nak kekalkan tumpuan, semangat, momentum, motivation'.


mungkin bagi orang lain itu tak da hal.
tapi bagi aku, itulah yang susah nak kekalkan.
sekarang, aku tahu mana silapnya, dan mana kurangnya sampai aku jadi orang terakhir hantar tesis walaupun aku orang pertama hantar notis.





adik-adik.

kalau dah masuk fasa menulis, jangan berhenti rehat dari menulis, membaca dan berfikir.

tension macamnapun, tak dak idea macamnapun, teruskan jugak. walaupun sikit.


dan tak kisahlah motivasi tuk kita menulis tu apa,

(dah nak kawen ka, dah lama suami menunggu ka, dah banyak duit mak bapak habis ka, dah tak larat ka),

asalkan kita teruskan buat sampai habis.




(aku punya motivasi bertukaq2 sepanjang masa. yang terakhir;

aku nak habes saja, tak kisah lah projek tak bombastik ka, aku nak lulus saja, dan aku habeskan mengaji bukan lagi sebab aku, tapi sebab orang lain)

see, tak kisah dah.




dan

satu tanda mudah untuk tahu kita ni dah melalut jauh (berdasarkan pengalaman aku sendiri lah kan)....

'kita langsung tak fikir pasal tesis, tak fikir langsung pasal masalah projek. dok melalut benda lain. kalau kita masih risau pasal projek, masih pening2, masih tension2, itu adalah petanda baik. petanda kita masih dalam landasan yang betul'.








contoh benda2 melalut;

dok pikir nak buat benda lain sampai dalam kepala dah tak ada pikir pasal tulis tesis.

dok pikir nak buat bisness sampai dalam kepala dah tak pikir pasal tulis tesis.

dok pikir nak berjalan/makan angin sampai dalam kepala dah tak pikir pasal tulis tesis.








kesimpulannya,

kekalkan tumpuan, kekalkan keutamaan!








oh yeah.

aku baru jak hantaq. taktau lulus ka tak.

harap semua ok.

amiin.


No comments: