Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Friday, November 11, 2011

aku suka masak, tapi tak pandai masak: aku dan megi (part 2)

ni dah lama aku tulis.
tapi tak publish.
ini cerita sambungan dari entry 'aku suka masak, tapi tak pandai masak: aku dan megi (part 1)'.


ada beberapa fakta tentang aku dan megi.



1. jenama megi kari kegemaran: mamee sllrrp kari berapi.

2. jenama megi asam laksa kegemaran: maggi asam laksa dan cintan asam laksa. megi cintan asam laksa macam ada rasa lengkuas yang kuat, aku suka.

3. jenama megi tom yam kegemaran: maggi tomyam.

4. jenama megi goreng kegemaran: mee goreng segera sedap perisa sambal dan mee goreng segera ruski perisa pedas. mee goreng segera jenama ruski aku dah lama tak jumpa.

5. bukan peminat tegar megi cup. makan la jugak, tapi sangat jarang.

6. kadar purata memakan megi: sekali seminggu.

7. kadang2 makan megi sebab teringin. kadang2 makan sebab lapaq.
kalau sebab lapaq, jumlah megi yang aku rasa paling ideal adalah 1 setengah bungkus. kalau buat 2 bungkus untuk seorang, gila muak. tapi jarang lah nak buat 1 setengah bungkus bila makan sorang2.

8. megi yang sesuai untuk direndam kecuali megi cup dan maggi mini: mamee sllrrp kari berapi.

9. konsep masak megi sedap, bagi aku: JANGAN HILANGKAN RASA PERENCAH megi.

10. rasa perencah megi boleh hilang dengan 2 cara.
1) terlebih air.
2) letak bahan2 sampingan (seperti udang atau ayam) terlalu banyak sampai perencah megi diserap oleh mereka. (ini teori aku la).

11. untuk tak mahu terlebih air, prektis selalu supaya dapat tahu sukatan air yang paling sedap dan diminati.

12. untuk mengelakkan udang atau ayam menyerap perencah megi, aku tak letak mereka.

13. hidangan megi kuah yang paling aku suka: megi + sayur + sebiji telur rebus.

14. aku akan letak sayur last sekali. supaya sayur tak menyerap perencah megi.
sayur hanya akan dimasukan selepas api gas ditutup.

15. cara masak megi paling basic aku:
selepas air mendidih, aku masukan megi. dan cepat2 masukan perencah. kacau sampai megi lembut. tapi jangan biarkan sampai kembang.

16. 1 lagi konsep untuk megi yang sedap: JANGAN OVERCOOK.

17. cara masak megi telur+sayur aku:
selepas air mendidih, masukan megi dan perencah. lepas kacau dua pusingan, terus pecahkan sebiji telur kedalam periuk. siram kuning telur dengan kuah berulang kali. sesekali gerakan telur secara perlahan2 supaya telur tak melekat pada periuk.
siraman dilakukan dengan cepat supaya telur cepat masak seiring dengan lembutnya megi. kalau lambat, megi akan jadi overcooked. lembik. dah tak sedaaap.
lepas katup api, masukan sayur. kacau 2 3 pusingan, pindahkan megi kedalam mangkuk.
sedia untuk dimakan.

18. sayur pilihan:
1) sawi sesuai untuk hampir kesemua jenis megi berkuah.
2) tomato sesuai untuk megi perisa kari.

19. kalau letak sos lada hitam dalam megi kari sangat la sedap. teknik ini diajar oleh fir.



ini cerita megi berkuah.
cerita megi goreng pulak nanti2 aku tulis kalau rajin.

bersambung......

4 comments:

Ucop said...

rasanya tak pernah jumpa orang tulis macam mana nak masak megi...

husna said...

hahahahaha

Ucop said...

tengok masterchef malaysia...ada sekali main ingredient megi kari...

husna said...

tak tengok. tapi ada dengaq jugak megi kari termasuk.
:D