Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Tuesday, July 10, 2012

bau-bau dari kenangan indah

aku pernah takut yang aku akan lupa bau-bau yang indah.
bau mak aku.
bau abah bila abah baru balik dari sawah.
bau rumah di waktu tengah hari bila balik dari sekolah.
bau udara kampung waktu petang.

aku tak mau lupa bau-bau itu.
atau bau-bau indah yang lain yang mengiringi hidup aku yang indah.

tadi,
bila aku balik ke rumah dari tempat kerja,
aku ada terhidu satu bau.
bau yang mengingatkan aku kepada satu memori indah.

memori rumah aku dikala senja ketika kampung aku sibuk dengan musim menanam padi.
bau masam air sawah padi campur bau selut campur bau bedak siam campur bau minyak angin campur bau kopi.

campuran bauan ni dicipta oleh orang patani yang diupah abah aku untuk menanam padi.

semua itu berlaku diawal tahun 90-an.
ketika amalan gotong royong menanam padi sudah tiada,
ketika kaedah menanam anak padi menggunakan sistem mengubah masih popular di kampung aku (sekarang lebih popular dengan sistem tabur terus),
ketika amalan mengupah petani dari patani untuk menanam anak padi sangat popular.

petani-petani dari patani ini akan tinggal di rumah aku lebih kurang seminggu.
mereka akan keluar ke sawah diawal pagi seiring dengan aku nak keluar kayuh basikal ke sekolah.
depa hanya akan balik ke rumah di waktu senja.
makan pagi, makan tengah hari, makan petang, solat, semua dibuat di sawah padi.
ya. mereka sangat gigih.
sampai kaki dan tangan sangat pedih akibat berendam lama dalam air sawah padi yang berasid.
nak suap nasi dengan tangan pun tak boleh. kena guna sudu.

dan mak aku juga gigih. gigih memasak.
sarapan, makan pagi, makan tengah hari, makan petang dan makan malam.
dan aku sangat seronok menyusun pinggan plastik, cawan plastik, bekas makanan, flask berisi air kopi kedalam dalam raga biru.
macam puzzle.

oh. sangat rindu waktu-waktu itu.
aku suka berada dikalangan petani-petani itu semua.
dengar cerita pasal tempat tinggal depa, kongsi snek yang depa bawak dari rumah depa, tengok gambar famili atau gambar anak-anak yang depa bawak.


oh.
sangat banyak bau-bau yang indah yang aku tak mau lupakan!



p/s: cekyah mesti tak ingat semua ni kan. hahahahaha.

5 comments:

avie eicca said...

suka post ni! aku tak pernah rasa duduk di sawah. bertuahnya hang!

DAKWATUNNISA said...

cekyah ingat la kakna. Seronok waktu depa mai, kita sama2 basuh kolah untuk tahan air pastu kita pun mandi kat luar rumah. kosongkan ruang tamu untuk depa tido. Makanan rutin, pulut, biskut keras dan kopi. depa akan makan dalam pinggan plastik yang dulu banyak kat rumah kita. waktu maghrib, depa balik mesti bau selut yang cekyah juga sangat suka baunya.. Rindu...

Nadiah Sidek said...

menariknya pengalaman husna. akak jejak bendang pun tak pernah. heh

husna said...

marina: tu lah. tiba2 pulak aku rasa bertuah.

cekyah: hahahahaha. ingatkan tak ingat.
cakap pasal kolah tu,mesti ingt pokok nanam tepi kolah tu.
ckp pasal pinggan plastik, ingat pinggan plastik y dtg dr zaman tu y survive adalahy color oren.

kak nadiah: hahaha. husna mai dr kg y ada bendang, tp tak pnh jejak bendng masa org tnm padi, hny pnh jejak time hbs org amik padi, bendg ms tu dh kering dan kami budak2 pi main bola.

Miss FZ said...

some place memang ada bau tersendiri kan. :)

p/s:aku suka bau hujan..