Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Wednesday, January 13, 2010

haaa.. dia dah stat dah...

sapa yang kenai aku.
sure tahu yang aku suka menangkap gambo.
aku rasa orang pon dah meluat tengok aku yang asyik nak menangkap gambo.

tapi...
kenapa aku sangat suka menangkap gambo?
walaupun gambar yang terhasil tak la sehebat mana pon.

bukan sebab nak tunjuk skill.
bukan juga sebab nak suruh orang amik aku jadi fotographer kawen mereka.
jauh sekali sebab nak prektis jadi fotographer terkenal.
hanya ada satu sebab utama....









apabila aku sedang cuba untuk mencari sudut terbaik supaya gambar nampak agak cantik, secara tidak langsung, aku sedar yang aku sedang melihat kehidupan aku pada sudut yang berlainan, dalam perspektif yang berlainan. atau lebih tepat lagi, aku melihat hidup aku pada sudut yang lebih baik. aku jadi lebih hepi dengan kehidupan aku. aku jadi lebih menghargai kehidupan aku. menghargai apa yang ada disekeliling aku. apa yang berlaku pada hari-hari aku. siapa yang hadir dalam hidup aku. apa yang aku buat. apa yang aku lihat. apa yang aku alami. aku jadi lebih menghargai semua. walaupun sekecil manapun benda itu.
aku tidak lagi husna yang dulu. husna yang muram. husna yang selalu sedih. aku memang merasai perubahan itu.
seboring mana hidup aku, sesusah mana hidup aku, aku akan dapat melihat keindahannya melalui lensa kamera.
aku sangat suka proses untuk menangkap gambar, proses untuk mencari sudut terbaik, dan ia adalah proses untuk aku belajar menghargai semua benda, semua perkara.
oleh sebab itulah aku sangat suka merakam hari-hari aku. apa yang belaku pada hari-hari aku...





wah panjang betul alasan aku. aku bajet, kalau aku berhasrat nak terjun dari bidang kimia ke bidang fotography, kalau orang bertanya kenapa aku nak tukar angin, inilah jawapan yang aku berhasrat nak gebang bersama jawapan-jawapan rekaan lain yang bunyi cam lebih bijak pandai.


tapi, aku rasa aku tak leh jadi fotographer hebat sangat la.. sebab soklan teka teki yang berbunyi, macamna nak tangkap 100 ekor burung atas pokok sekali gus? pun aku tak leh jawap betul. walaupun aku dah penah ditanya soklan yang seumpama itu sebelum sebelum ini. haih. aku memang benci tul dengan teka-teki. menci! menci!



No comments: