Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Thursday, March 24, 2011

aku, bila membaca resepi (bila aku buat pandai)

aku suka makan. aku suka masak. tapi jarang ada peluang untuk masak.
dan, membaca resepi adalah perkara yang sangat menyeronokan.
aku akan ceritakan macamna aku membaca resepi.

bila membaca sesuatu resepi, terutamanya resepi masakan yang aku tak pernah masak,
akan aku iringin pembacaan dengan perasaan perasan yang aku ni pandai masak. perasan aku ni tahu asas memasak. perasan.

sebagai contoh, baru2 ni, aku teringin nak cuba macaroni bakaq.
aku jumpa resepi dalam majalah woman weekly aini. aku jugak ada cari kat internet.
bila diamati, kebanyakan resepinya hampir sama.
jadi aku mula baca dengan perasaan perasan aku reti masak.
"ah.senang saja ni" "ah. boleh ni".
aku akan take note jenis2 cheese yang diguna.
dan juga bahan2 untuk white saucenya.
benda2 lain aku tak akan kisah sangat.
aku tak akan take note bahan2 lain yang dia guna, sebab bila baca, aku akan kata "ah. apa pon boleh boh ni. sama saja dengan masakan itali yang lain".
aku tak akan take note, kuantiti yang diperlukan sebenaqnya
dan aku tak akan take note suhu oven berapa, atau nak bakaq lama mana.

kesannya,
tergagau-gagau nak set suhu berapa, nak bakaq berapa lama. orang yang ada dengan aku akan jadi mangsa pertanyaan untuk kepastian. "weh. orang bakaq macaroni suhu berapa? 180 cukup kot na" "aish. betoi ka camni". dok buat hingaq. buat ramai.
dan macaroni bakaq yang terhasil tak sama dengan hat dalam resepi.
jadi versi aku dah. sebab bahan2nya dah lain.
bakaq pon tak tau sempurna ka dak.

sebab tu,
kalau ada orang mintak resepi dengan aku,
aku macam ngelat skit nak bagi.
sebab aku tak tau betui ka dak aku masak camgitu.
dan sebab tak tau hasil sebenaq sepatutnya macamna.

contoh lain,
nak try buat bruschetta.
aku tengok resepi.
ada guna baguatte dan tomato dan bahan2 lain.
hat bahan2 lain tu, aku dah tak ambil kisah. main redah ja. main hentam ja.
sebab aku piker, "ah. simple saja ni, boh ja benda apa pon".


membaca sambil diselubungi perasaan perasan pandai masak.

No comments: