Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

get adobe flash player

Tuesday, March 08, 2011

italian food


untuk besday arix dan zati tahun lepas, aku bagi depa buku resepi.
(haruskah aku heboh disini? harus lah. kau ada)

arix aku kasi buku masakan itali.
zati aku kasi buku buat biskut.
dengan harapan, nanti2 boleh la suruh depa masak masakan itali dan biskut hat sedap2, pastu jamu aku ni ha.
tapi, ada sedikit malangnya disini.
terutama buku masakan itali.

dalam buku tu,
photography memang best gila. aku syak, aku pilih buku tu sebab photo2nya yang cantik. semua nampak sangat sedap, boleh meleleh jugaklah ayaq lioq bila tengok.
tapi bila tengok tang resepinya, adeh sakit.


sebagai contoh, aku pilih,
herb-roasted chicken with lemon & caper sauce.

bahan2nya...
100g unsalted butter, softened.
(bahan ni boleh cari kot kat pasaraya)
20g flat leaf parsley, chopped.
(parsley, no hal rasanya. kalau tak dak yang fresh, pi ambik yang kering pon boleh kot)
1 teaspoon freshly chopped tarragon.
(ha. sudah. apa itu tarragon)
1 clove garlic, crushed.
(ni semua dapoq mesti ada kan)
4 boneless chicken breast, skin on.
(no hal langsung)
4 slice parma ham.
(pangkah)
100ml dry white wine.
(pangkah)
275ml fresh chicken stock.
(no hal jugak. kalau malas nak buat hat fresh, boleh la kot guna hat segera kan)
275ml double cream, or half-fat creme fraiche.
(kedua2 bahan tak besa dengaq, tapi boleh jumpa kot kat pasaraya. kot la)
juice of 1 lemon.
(no hal)
2 tablespoon capers.
(hat ni pon tak pernah dengaq, natang apa, taktau)
salt and freshly ground black pepper.
(ni no hal langsung)


banyak bahan yang tak pernah dengaq. ntah dapat jumpa ka dak kat pasaraya terdekat.
bahan2 yang pertama kali dengaq tu kena pi cari kat google dulu, kena tau menatang apa dulu.
pastu bahan2 yang tak boleh guna, kena cari substitute dulu.
satgi kalau tak dak, jadi tak sedap pulak kan.
tak kan nak ganti dengan serai pulak kan.
kita ni teringin nak makan makanan itali yang betui2.
kena cuba sehabes baik, guna bahan yang ada dalam resepi.
tapi...
itulah, ambil masa dan tenaga.
bahan2 semua bukan jenis dok ada sedia dalam kabinet dapoq atau dalam peti ais atau di kebun belakang rumah.

kebanyakan resepi dalam buku tu,
kalau baca ja,
mesti terus potong mood nak masak.
tengok gambaq dah macam sedap.
bila baca bahan2 nya, ada ja bahan yang tak kenai,
pastu tertanya2, "kat tesco ada dak ni?"

arix terus putus asa.
dia kata nak ganti makanan itali dengan pindang ikan temenung.
ganti herb-roasted chicken with lemon & caper sauce dengan pindang ikan temenung?
jauh sangat tu arix wei.


nampak gaya buat sementara ni,
masak la dulu italian food seperti yang dok besa masak.
guna prego punya sauce.





p/s: aku dah cari kat google, tarragon dan capers tu sejenis herb.
p/s: zati, hang punya buku boleh guna kan. bila nak bake biskut? umah kak timah ada oven nih.

2 comments:

arixahmad said...

hoi
menyerah diri separuh saja utk italian food..
Hang p google out semua ingredients.. kalau boleh, beli siap2 aku cuma chef yang masuk dapur utk chi-yaau (tomeh) saja..ekekeke

husna said...

fuh.
nasib baik separuh saja menyerah.
ada harapan lagi la aku nak makan italian food tulen.
nanti aku pilih resepi mana yang aku nak suruh hang masak,
bab p google no prob.
bab beli bahan siap2 tu, sat aku kena p tengok beg duit dulu.
muhahha